Stormens "sjukdomar"

 
Hej,
 
Jag har väldigt tråkigt nu så då tänkte jag kan berätta lite mer om Stormen.Det är inte alltid en fantastisk saga att ha häst. Inte så hemskt enkelt med Stormen som vill dra åt sig sjukdomar. Samma var med Kasper. Jag förstår inte men jaja. Så min plan var att skriva lite om hans "sjukdomar" som han har haft och och har nu :P om nån av er  är intresserad ;)
 
Ringorm 
 
Precis när jag fick Stormen så drabbades han av såkallade ringorm. Det är någon slags av svampar som är väldigt smittsamt.När han fick det så blir det små eller stora kala fläckar på hela hästens kropp. Stormen fick mycket på huvudet och ganska mycket på bakdelen. Jag tror att alla hästar får det en gång i livet. Men sen kan dom inte få det igen....tror jag :P När dom får ringorm blir det väldigt jobbigt må jag säga. För det första är det väldigt stor risk att den andra eller dom andra hästarna i stallet får det och sen är det typ 8-12 veckors läketid. Sen så sprids dom där svamparna till stallet. Schabrak , täcken , borstar osv. Så när Stormen hade blivit frisk så städade vi hela stallet noggrant! och tvättade alla hans grejor. Varje natt så la vi borstarna i en slags vätska som kallades virkon. Det sprutade jag även på honom varje dag. Jag kom ihåg att det var så himla jobbigt! 
 
Mugg 
 

Mugg hade Stormen redan när vi köpte honom men vi brydde oss inte så mycket om det utan vi tänkte att vi kunde behandla det lätt och fösöka få bort det så mycket som möjligt. Han har det fortfarande men inte så mycket. Det kommer och går kan man säga. När man rider han hårt så spricker dom där såren upp och det börjar blöda. Men jag tvättar varje kväll och smörjer in honom med lite olika slags salvor där nästan varje dag. Men han lider inte utav det. Mugg är ganska vanligt hos hästar. Juste,.. Mugg är typ som sår som blir på karlederna och orsakas av bakterier från oftast lera och så. 
 
Sadelknutor
 

För några månader sen så fick Stormen hårda ganska stora knölar på ryggen alldeles brevid ryggraden. Han ömmade ingeting på dom så vi lät dom va men sen ringde vi vetrinären. Hon sa att det inte var nått farligt att det inte fanns något att göra. Men några veckor efter så började dom där knölarna spricka och rinna var från. Och han hade jätte ont i dom. Om man tog där så vek han hela ryggen. Så då blev det inge ridning på ett tag. Nu är alla borta.. nästan. Igår så helt plötsligt var det en knöl där och den hade spruckit. Men jag vet ju hur jag ska göra för att få bort den. Jag spritar med handsprit sen så lite potatismjöl på det så det torkar ut. Men han har inte börjar ömma en så vi får se hur allt går! Hoppas han inte får lika ont som förra gången :/  Hjälper även att massera där mycket. Använder en massage grej då som är jätte bra :)
 
Rinnande ögon

Ja alla som har häst har nog stött på dethär.. rinnade ögon och gooojs i ögonen. Men Stormens ögon måste jag göra ren varje dag ungefär. Men det är inge fel på dom har kollat upp det ;) Så då blir det koksaltslösning och bomull sen så!  Inget allvarligt men men ... 
 
 
Lillgubben då.. ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback