När får man lära sig?

 
Nu efter jag ha haft egen häst i 2-3 år nu, så har man lärt sig otroligt mycket. Stora saker och små saker. Men det är en viktig grej som jag vill ta upp i detta inlägg. 
 
Jag som många andra hästgalna tjejor och pojkar börjar nog på ridskola innan det får en egen häst osv. Ridskola. Ja det säger ju sig själv. Rid Skola. Man får lära sig att rida. Som man lär sig matte. Man får rida dressyr och hoppa,ha teori då och då.  När jag gick på ridskolan var nog teori som var det tråkigaste. Men det är ju det som är viktigast om man vill ha en egen häst. Som nog alla som går på ridskolor vill. Att ha en egen häst. Det låter ju så enkelt. Rida varenda dag och bara ha kul. Hoppa höga hinder och åka på ridläger som sommarna.
 
Teori. När jag gick på ridskola så hade man ju teori då och då. Det man fick göra var typ att prova köra en häst, ha en rykttävling,se på filmer om hoppning och dressyr , ta tempen på en häst och lära sig vilka delar det är på tränset och sadeln osv. Men nu på senare år så har jag börjat fundera på vad fel saker ridskolan prioriterar. Att eleverna ska få veta vilken del som är på tränset istället för att man får veta om halta hästar , sjukdomar som mugg , fång och massa andra sjukdomar är. Visst det är ju bra att veta tränsets delar men jag tycker det är mycket mycket viktigare att veta om sjukdomar som hästen lätt kan få. 
 
Det är inte alla som får en egen häst men det är ju några  som får det. När hästen får ett litet sår hur ska man göra då? Men man har ju bara lärt sig tränsetsdelar och hur ska det hjälpa såret ? Man kan ju inte ringa en vetrinär för bara smågrejor. 
 
Jag säger inte att jag är värsta proffset på sjukdomar och så . Jag lärde mig aldrig på ridskolan om alla sjukdomar som jag har stött på iallafall. Jag har mycket i ryggsäckenan kan man säga. Dom hästarna jag har och haft blev /blir lätt "sjuka" .
Postivit med alla dethär är att man lär sig väldigt mycket. Men det är sjukt jobbigt också. För mig känns det som att det hela tiden är någonting.  Jag har varit med om exem , mugg , ringorm,hårsäcksinflammationer , ögoniflammationer , senskador och så enkelt som snoriga hästar. 
Så jag säger bara såhär. 
 
Om ni går på ridskola. Fråga era ridlärare och assistenter om ni kan få lära er om små sjukdomar.Hur/ Var dom blir till och hur man kan få bort dom. Det låter tråkigt men jag kan lova att det hjälper i framtiden. 
 
                                                           Kram Julia♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback