Massage

 
Hur mycket kunskap krävs det för att massera sin häst?
 
Det krävs inte mer än att du ska kunna smeka och klappa din häst helt enkelt. Det är det enklaste man kan massera sin häst. Hästen njuter av att bara bli smekt på hela kroppen. Man kan göra små cirklar med fingrarna som man drar över kroppen. Iallafall Stormen tycker det är mysigt och dom känner ju så pass bra satt det krävs inge mer. Men om man vill göra lite avancerat så tycker jag man ska kontakta en massör som kan titta igenom hästen och lära dig lite övningar. Jag har lärt mig väldigt mycket olika massage övningar sen massören har varit här och masserat min förra ponny Kasper och nu när hon har varit hos Stormen. Väldigt lärorikt.
 
Vad kan man använda för redskap? 
 
Jag använder först en lite massageborste som jag brukar "gnugga" över hela kroppen. Så musklerna slappnar av och blodcirkulationen kommer igång riktigt. Då är det bra att han börjar tugga eller gäspa så man får en liten bekräftelse att det släpper liksom. Sen använder jag spikmatta på ländryggen (tror jag att det heter :S) Sen så en sorts liten spikmatta som man har bakom öronen, ser ut nästan som en liten grimma. 
 
 
Varför masserar jag Stormen?
 
Jag masserar Stormen för att jag vill att han också ska få njuta litegrann och inte bara jobba och träna hela tiden. Jag vill ge honom någonting som han uppskattar och han uppskattar just massage. Sen så är det bra för kroppen för han. Hans kropp och sinne mår bättre :D Precis det jag är ute efter.
 
Kram Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback