Enkla övningar

 
Hej,
 
Igår fick jag en komentar av Isabella och hon berättade att hon håller på att gå över till western från engelsk ridning med sin häst just nu, och hon undrade om jag kunde berätta om lite enklare övningar. Och svaret är såklart JA! Jag blir så himla glad när man får sånna här frågor,då vet jag lite vad jag ska skirva om och får en liten knuff. Tack Isabella :)
 
Ja över till frågan. Jag tycker att jag håller på med väldigt enkla övningar med Stormen. Vi håller fortfarande på 
 med grunden eftersom Stormen är nästan lite "förstörd" av den engelska ridningen. Han blandar ihop saker och det är ganska lätt eftersom det är annorlunda ridning men enkla övningar som jag tycker om är ; 
 
Tempoväxlingar , volter massor av volter , Blomman, Egengjorda små ridmönster.
 
Tempoväxlignar- Det gör jag nästan varenda ridpass jag rider. Det är så himla bra. Jag bruka tänka trav,skritt,halt,skritt,halt,trav osv. Byta tempo hela tiden. Då blir Stormen oftast lyhörd och det är en jättebra uppvärmning men även kan användas när som helst. Det värsta är ju en häst som inte lyssnar på en och kör sitt eget race. Så det är en jättebra grej.Hihi fast vet inte riktigt om de är en övning men aja.
 
Volter- Massor av volter. Det får hästen mjuk och det kan man även lära hästen att där är en plats där man ska lugna ner sig. Om hästen är stissig brukar jag ta ner den i en volt och jobba där ett tag och få hästen vilja samarbeta lite bättre och lugna sig. En mjuk häst är ju väldigt behändigt så kör volter! Stora som små. 
 
Blomman- Jag vet inte om man kallar den så men det gör jag iallafall. Man placerar ut fyra bommar såhär typ.
Sen rider man över dom runt som en volt ungefär fast nu får hästen tänka på bommar också. Så dom lyfter på benen och inte snubblar som Stormen gör hela tiden :P Bra för hästen så dom får lite hjärngympa och smidighet.Leder till en mjuk avslappnad häst :)
 
Egengjorda små ridmönster- Nästan som horsemanship mönster. Jag brukar gör något mönster sådär på papper innan jag går ut och rider. Tränar som om det vore en tävling. Jättekul och bra eftersom då kan man hitta på nått mönster som är på sin egen nivå. Horsemanship handlar om små hjälper ,fina övergångar och lyhörd och lydig häst. Så det tränar jag mycket. Grund.Övergångar. fina enar och sen så stannar jag och tänker vad var bra och vad var dåligt gör om och om igen. Tills jag känner mig hyfsat nöjd. 
Nu så använde jag paint och gjorde ett litet mönster som skulle passa mig och Stormen bra. Skratta är inte så stadig på handen haha;)
1. Skritt fram till mitten av banan
2.Jog, volt åt höger
3. Skritt 
4. Backa 4 steg 
 
Glömde fixa koner med markeringar men aa ni fattar. Finns hur mycket som helst.Googla på horsemanship mönster kommer det säkert komma fram någonting.
 
Lycka till nu Isabella och alla andra! Hoppas jag gav lite tips iallafall :)♥
pussohej
 
 

Kommentarer
Postat av: Isabella Berger - Fotografi

Tack så jättemycket! :D
Hoppas bara hästen kommer börja tycka detta är kul nu haha, han är 22 år gammal och ja som du beskrev det, lite "förstörd" av den engelska ridningen x)

Svar: Varsågod! Det var bara jätteroligt. Ja lite lätt att dom förstörs av den engelska ridningen som sagt. Men bara att kämpa och ha så kul som möjligt! :DKram
wildstormwind.blogg.se

2014-01-09 @ 00:11:48
URL: http://szalai.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback