Sjukdom hos häst: Mugg

 
Hej,
 
Stormen har mugg på båda frambenen och det har blivit riktigt illa nu sen snön kom. Ni som inte vet vad mugg är det en "sjukdom" som vissa hästar får på karlederna. Det blir som sår där. Man måste hålla rent och torrt där. Det blir även värre när jag tränar hårt med honom och har ett högt tempo för då rivs det upp igen liksom. Jag tycker verkligen synd om Stormen för nu är han inne i en period när det är som värst.
Jag kan tyvärr inte göra något annat än att tvätta varje dag, smörja in med denna kräm och linda hans ben. 
Har eran häst mugg? 
 
 
nu plugga :( pussohej

Kommentarer
Postat av: carro

Hej, min häst har en slags utslag på karleden som har en vit strumpa liknar mugg men är ej det, dom uppkommer genom att solen lyser på den, blir en irritation i huden. Kan det inte vara det som din häst har?

Tvätta med hibbi scrub och torka tort med handduk och massera in zinkpasta, (fungerar som solskydd) Tvätta av dagen efter, om huden är irriterad så ta zinkpasta igen, om huden ej är irriterad utan rosa som den är i normalfall ta på solskyddsfaktor 50 varje dag för att skydda mot att det uppkommer igen. Om det kommer tillbaka så upprepa.


Svar: Ja hästar med vita strumpor är oftast mer känslig än vad andra hästar är.
Tack så mycket för tipsen! Det ska jag verkligen pröva och se om de fungerar. :
Kram Julia
wildstormwind.blogg.se

2014-04-28 @ 17:03:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback