Varför gör jag så?

 
Hej,
 
Nu tänkte jag berätta lite om massage och varför jag gör som jag gör med honom. Jossan är en hästmassör som brukar komma hit lite då och då och massera hästarna. Vilma får massage nästan en gång i månaden men Stormen har varit så bra i kroppenså han behöver bara checkas upp en två gånger per år men inte nu längre. Vi kontaktade henne för några veckor sen eftersom Stormen inte vill ta vänster galopp och hovslagaren säger att han är vädligt stel och vill inte att hon ska hålla på med bakbenen. 
 
Hon kom hit den 3 Januari tror jag och Stormen var inte riktigt fräsch. Han hade lite överallt men störst av allt så har han någonting i vänster bakdel och Si-leden. Jag vet inte så mycket om den men det kan vara anlednigen till att han inte vill ta vänster galopp.
 
Hon sa att det var många muskellager eller nåt, på rumpan och det är det längst in som han verkar ha "fel" i. Nr 5. Så när hon skulle trycka där och hålla 1 minut så blev Stormen helt tokig. Han hopade rakt upp i luften med benen rakt ut så då fattade vi att han hade ont. Reagerade väldigt starkt. Men hon sa det att det var bra så man vet var han har ont. Så nu måste jag massera på en speciell punkt på vänster sida,på rumpan 1 minut innan jag rider. Varje gång. 
 
Sen när jag kommer tillbaka från ridturen/passet eller vad det är måste nån hålla i svansen åt ett håll och en backar honom. Sen byter man sida. Den övningen är för Si -leden och måste göras efter varje pass. Det måste bli en vana. Så nu gör jag det varje gång jag rider och är supernoga att strecha honom efteråt också. 
 
Brukar en massör få gå igenom era hästar? Tycker ni det är bra/dåligt?
 
pussohej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback